Sov godt

De fleste har somme tider oplevet at sove dårligt og mærket konsekvenserne den efterfølgende dag. I det følgende kan du læse om, hvorfor det er vigtigt at sove godt, og hvad du selv kan gøre for at få den bedst mulige nattesøvn.

Kvaliteten af din søvn varierer

Voksne har generelt behov for at sove 6-9 timer i døgnet, men der er store individuelle forskelle, og det er helt normalt, at man indimellem vågner i løbet af natten, og at kvaliteten af ens søvn varierer dag for dag. En nat uden søvn indimellem er ikke farligt, selv om det er hårdt. Der er først tale om søvnproblemer, hvis man i en længere periode oplever ikke at få nok søvn.

Langvarige søvnproblemer er til gengæld er forbundet med øget risiko for stress og en række livsstilssygdomme som overvægt, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. God søvn er altså vigtigt for et godt helbred, og heldigvis er der meget, vi selv kan gøre for at påvirke vores søvn.

Særlige udfordringer ved søvn, når man har muskelsvind

En god liggestilling giver den bedste søvn

Svag kropsmuskulatur kan give personer med muskelsvind særlige udfordringer med at ligge godt i sengen. Derudover kan muskelsvindsygdommen give generende symptomer i form af fx smerter og spasticitet, der også påvirker søvnen.

En god liggestilling og stillingsskift hver anden til tredje time kan være med til at forebygge evt. ubehag, smerter og/eller spasticitet.

Et glidelagen gør det lettere at vende sig, hvis du har let nedsat muskelkraft, hvorimod personer med en høj grad af funktionsnedsættelse vil være afhængig af andres hjælp og hjælpemidler for at skifte stilling i sengen.

Læs mere på Stå, sid og lig bedst muligt – RCFM

Vejrtrækning og påvirkning af nattesøvn

Søvnproblemer hos personer med muskelsvind kan skyldes, at vejrtrækningen er nedsat pga. nedsat funktion i de muskler, man bruger til at trække vejret med. Dette kan resultere i, at søvnen bliver afbrudt flere gange end normalt.

Hvis  søvnproblemer skyldes nedsat vejrtrækning, kan det afhjælpes ved, at man bruger et  vejrtrækningshjælpemiddel om natten, som aflaster vejrtrækningsmusklernes arbejde og sikrer bedre luftskifte og  derved bidrager til  bedre søvn.

Hvem henviser til udredning for vejrtrækningsbesvær?

Ved mistanke om nedsat vejrtrækningsevne kan du via din egen læge eller speciallæge blive henvist til nærmere udredning på et respirationscenter. Respirationscenteret undersøger din vejrtrækningsevne og tilbyder der evt. indlæggelse for nærmere undersøgelse af din vejrtrækning og din søvn.

Din vejrtrækning skal måles, mens du sover i en til to nætter. Det kaldes cardio-respiratorisk monitorering, og omfatter bl.a. måling af puls, blodtryk, temperatur, højde og vægt og eventuelt en blodprøve.

Generelle søvnråd

Andre har også læst

  • Icon

    Træthed

    Læs om fysisk og mental træthed ved muskelsvind

    Læs mere
  • Icon

    Ernæring

    Læs om, hvordan du spiser sundt med muskelsvind

    Læs mere
  • Træning

    Læs om, hvordan du kan træne med muskelsvind

    Læs mere

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os for at få personlig rådgivning.

Du kan ringe til os på tlf. 89 48 22 22, sende en e-mail eller benytte vores kontaktformular

Telefonerne er åbne:
Mandag – fredag kl. 9 – 14

Vi er et højt specialiseret hospital for muskelsvind.

Vi tror på, at de bedste rammer for livet med muskelsvind skabes, når vi ser det hele menneske i et livslangt perspektiv. Derfor er vores brugere altid i centrum.  

Vi deler specialviden med mennesker med muskelsvind, deres familier og fagpersonerVi arbejder på tværs af fagligheder og sektorgrænser. 

Vi er udsprunget af Muskelsvindfonden, men er en selvstændig enhed finansieret af regionerne. 

Kontakt os

E-mail: info@rcfm.dk
Tlf: +45 8948 2222

CVR-nr: 88502728

Hovedkontor
Kongsvang Allé 23
DK-8000 Aarhus C
Post sendes hertil

Sjællandsafdeling 
Blekinge Boulevard 2, 1.sal
DK-2630 Taastrup