My Avatar
Lige mobilitet i undervisningen for børn og unge med neuromuskulære sygdomme i Skandinavien gennem brug af skolerobotter
Baggrund
Mennesker med handicap har et lavere uddannelsesniveau end den øvrige befolkning. Et lavt uddannelsesniveau kan have konsekvenser som isolation, dårligere helbred og lavere livskvalitet.
Et liv med muskelsvind kan indebære smerter, træthed og tab af funktionalitet, som gør det vanskeligt for børn og unge at deltage i undervisning, med førnævnte konsekvenser til følge.
Formål
Formålet med ph.d.-projektet er at undersøge brugen af telepresence robotter for børn og unge med muskelsvind samt deres lærere i de Skandinaviske lande (Danmark, Norge og Sverige) for at se om brug af robotter støtte børn og unge med muskelsvinds deltagelse i undervisning. Med robotten får de fleksibilitet til at deltage virtuelt i undervisning i de perioder, hvor de ikke kan være fysisk til stede i skolen.
Metode
Ph.d.-projektet består af 3 delstudier
I studie 1 undersøges og analyseres sammenlignes dansk, norsk og svensk lovgivning om fravær fra undervisningen på grund af sygdom eller handicap. Analysen af lovgivningen skal at give et overblik over, hvilke tiltag der politisk bliver givet for at sikre undervisning for børn og unge med et højt fravær grundet sygdom/handicap.
I studie 2 undersøges hvilke muligheder for fleksibilitet og deltagelse børn og unge med muskelsvind oplever, at robotten giver. I studiet inkluderes 24 børn og unge fra de tre skandinaviske lande (6-21 år), som gennemgår et kvalitativt semistruktureret interview online.
I studie 3 undersøges, hvilke ressourcer og færdigheder det kræver for en lærer at bruge en skolerobot. I studiet inkluderes 24 lærere, der har en elev/studerende med muskelsvind i deres klasse, som bruger og har brugt en skolerobot i mindst 3 måneder. De 24 lærere inviteres alle til et kvalitativt semistruktureret onlineinterview.
Forud for projektet undersøgte PhD-studerende Sofie Skoubo brugen af telepresence-robotter i et robot-projekt for Muskelsvindfonden.
Projektgruppe
Projektgruppen består af Sofie Skoubo, ph.d.-studerende, Charlotte Handberg, hovedvejleder, Hanne Bækgaard Larsen og Thomas Bredgaard, medvejledere
Tidsplan
Studiet løber i fire år og forventes færdigt i 2026
Kontaktperson
Sofie Skoubo
-
Sofie Skoubo
Cand.scient.adm., ph.d.-studerende
sosk@rcfm.dk-Telepresense robotter
- Policy
- Kvalitative metoder
- Projektledelse og formidling -
Charlotte Handberg
Seniorforsker, PhD
chha@rcfm.dk- Rehabilitering og palliationLæs mere
- Brugerinvolvering
- Tværfaglige og tværsektorielle udfordringer
- Kvalitative metoder
- Projektledelse og vejledning