Ældreloven

Den 1. juli 2025 trådte den nye ældrelov i kraft. Formålet med loven er at give ældre en mere sammenhængende og helhedsorienteret hjælp. Det betyder, at den hjælp, du får, skal være koordineret, så du har færrest mulige forskellige medarbejdere i dit hjem.

Hjælpen kan omfatte:

  • Personlig pleje og hjælp (fx bad, påklædning og toiletbesøg)
  • Praktisk hjælp (fx rengøring og indkøb)
  • Genoptræning

Loven bygger på tre vigtige værdier:

  1. Selvbestemmelse – du har indflydelse på hvordan hjælpen tilrettelægges og udføres,
  2. Tillid – du skal have tillid til medarbejderne og de ledere, der er tæt på borgerne,
  3. Samarbejde – der skal være et tæt samarbejde med pårørende og frivillige lokale sociale organisationer og foreninger.

Hjælpen skal være forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende. På længere sigt er det tanken, at hjemmesygepleje også skal indgå i denne helhedspleje, men det er endnu ikke vedtaget i loven.

Hvem er omfattet af ældreloven?

Loven gælder primært for personer, der har nået folkepensionsalderen. Men også personer med et behov for hjælp og pleje, der svarer til det, som ældre i folkepensionsalderen har, kan blive vurderet som “ældre” og dermed omfattet af loven. Der er ikke fastsat en bestemt aldersgrænse, men det fremgår af lovgivningen, at personen med rimelighed skulle kunne betegnes som ældre, så en person, der er 50+ vil kunne omfattes, mens en person 30erne eller 40erne ikke vil kunne omfattes. Det er den enkelte kommune, der foretager denne vurdering, og den vil altid være baseret på den enkeltes situation, alder og behov.

Personer, der får hjælp efter Servicelovens §§ 95 og 96 (BPA-ordninger), er ikke omfattet af ældreloven, uanset deres alder.

Overgangsperiode

Hvis du allerede får hjælp efter Serviceloven til praktisk hjælp eller personlig pleje, skal din kommune senest den 1. juni 2027 have vurderet, om du skal skifte til at få hjælp efter ældreloven. Du vil blive informeret af kommunen om, hvad det betyder for dig.

Hvordan er hjælpen organiseret?

Det er tanken, at kommunen skal have faste, tværfaglige teams, der varetager visitationen af hjælp og pleje. Hvordan det præcist organiseres, afhænger af den enkelte kommune. Derfor kan det se forskelligt ud, alt efter hvilken kommune, du bor i.

Samarbejde med pårørende og civilsamfundet

Loven lægger vægt på, at kommunen skal samarbejde tæt med pårørende og frivillige fællesskaber og organisationer, for at give den bedst mulige støtte til den enkelte ældre. Det er op til kommunen at beslutte, hvordan dette samarbejde skal foregå.

Hvornår kan du klage?

Du har ret til at klage over kommunens afgørelse om, hvilken hjælp du får efter ældreloven. Hvis kommunen laver små ændringer til din fordel i den hjælp, du allerede får, behøver de ikke at sende en ny skriftlig besked om det.

Hvis du får hjælp efter Serviceloven (for eksempel § 84) og kommunen beslutter, at du skal skifte til at få hjælp efter ældreloven, kan du ikke klage over, at den hjælp, du får nu, bliver stoppet. Du kan kun klage over den nye hjælp, du har fået bevilliget efter ældreloven.

Selvudpeget hjemmehjælp

Du kan fortsat selv udpege en person, der kan ansættes til at hjælpe dig med praktisk bistand og personlig pleje. Reglerne for dette er uændrede, og det er kommunen, der vurderer og godkender ansættelsen. Læs mere om reglerne her

Hjælp til aflastning

Det er stadig muligt at få hjælp til aflastning eller afløsning, hvis du er ægtefælle eller nærtstående, som passer en sygdomsramt person. Reglerne er uændrede, og du kan læse mere om aflastning og afløsning her.

Hjælp efter flere love?

Hvis du får hjælp efter ældreloven, men har behov for et hjælpemiddel, skal dette vurderes efter reglerne om hjælpemidler i Serviceloven. Det betyder, at du stadig kan få hjælp og støtte efter andre love, afhængigt af dine behov.

  • Icon

    Tilbage til oversigtssiden Rådgivning om at leve med muskelsvind

    Læs mere

Vi er et højt specialiseret hospital for muskelsvind.

Vi tror på, at de bedste rammer for livet med muskelsvind skabes, når vi ser det hele menneske i et livslangt perspektiv. Derfor er vores brugere altid i centrum.  

Vi deler specialviden med mennesker med muskelsvind, deres familier og fagpersonerVi arbejder på tværs af fagligheder og sektorgrænser. 

Vi er udsprunget af Muskelsvindfonden, men er en selvstændig enhed finansieret af regionerne. 

Kontakt os

E-mail: [email protected]
Tlf: +45 8948 2222

CVR-nr: 88502728

Hovedkontor
Kongsvang Allé 23
DK-8000 Aarhus C
Post sendes hertil

Sjællandsafdeling 
Blekinge Boulevard 2, 1.sal
DK-2630 Taastrup