At planlægge fremtiden kan give ro i nutiden
At tænke på fremtiden, når livets afslutning rykker tættere på, kan være meget foruroligende, både for dig og dine nærmeste. Alligevel er der gode grunde til at få talt om blandt andet økonomi, jura og behandling.
Her kan du læse om, hvad du og dine nærmeste bør være opmærksom på.
Der er gode grunde til at planlægge
At planlægge forud fører ofte til følsomme diskussioner omkring livets afslutning, som du og din familie måske ikke klar til at tage.
Når samtalen berører dette emne, kan det være meget skræmmende og kan blive opfattet som om éns sygdomsforløb er meget fremadskreden.
Der dog er gode grunde til at tage denne samtale så tidligt som muligt, fordi:
- evnen til at tale og kommunikere kan blive påvirket af sygdommen. Når det sker, kan det være meget udtrættende og besværligt at føre en uddybende samtale, især hvis du er længere ind i sygdomsforløbet.
- nogle personer med diagnoserne ALS eller PMA kan blive forandret på deres adfærd. Evnen til at tænke og træffe beslutninger kan dermed blive påvirket.
- det giver dig god tid til at overveje, hvem du gerne vil have til at handle på dine vejene i tilfælde af, at du ikke selv er stand til det.
Husk
At tænke over og tale om livets afslutning betyder ikke at den nærmer sig hurtigere.
Du har ret til at ombestemme dig og ændre dine beslutninger til enhver tid.
Når du har lavet dine planer, kan du fortsætte med at leve. Mange mennesker oplever, at det at planlægge forud giver ro i sindet.
Du er ikke alene!
Uanset hvilken beslutning du træffer, kan du og dine nærmeste få støtte og hjælp til at lette dine bekymringer og symptomer fra forskellige fagpersoner. Du er altid velkommen at kontakte
- det lokale sundheds- og socialteam så som ALS/MND teamet på hospitalet
- RCFM
- din egen læge
- hjemmesygeplejen
- din præst eller tilsvarende
Det er ikke altid nemt at fortælle vigtige eksistentielle beslutninger til sine nærmeste. Måske vil det hjælpe dig at have en fagpersonperson til stede.
Hvad bør der planlægges forud?
At planlægge forud betyder at være forberedt. Det er en god idé at planlægge følgende områder:
-
At hjælpe de efterladte ved at give dem let adgang til koder og lignende. Skriv fx koder ned til følgende:
- computer
- telefon
- Google-konto
- Mailbox
- Pengeskab
-
- At have styr på finansielle og juridiske sager, såsom testamente
Hvis du ikke laver testamente, så opgøres din arv efter arveloven. Du vil kunne oprette et testamente for at sikre, at der ikke opstår misforståelser eller uoverensstemmelser om, hvordan arven efter dig skal fordeles. Det kan også være, at du fx ønsker at sikre dine børn ved at gøre arven til særeje eller andet. For at oprette et testamente anbefales det, at tage kontakt til en advokat.
Læs mere om udfærdigelse af testamente her
- At skaffe overblik over sygdommens økonomiske konsekvenser og få hjælp til at håndtere dette
Vær fx opmærksom på, at når en person dør, så fryses alle personens bankkonti også de konti som er fælles med fx ægtefælle. Det kan derfor være hjælpsomt, at man opretter en konto, hvor der er afsat et beløb til begravelsen og til den efterladte, hvis en ægtefælle eller samlevende ikke i forvejen har en personlig bankkonto.
- At udpege en person som kan træffe beslutninger på dine veje, i tilfælde af du ikke selv er i stand til at træffe beslutninger ved fx at oprette en fuldmagt
- At overveje fremadrettede muligheder omkring bolig og pleje i tilfælde af dine behov for hjælp bliver mere komplekse. Læs mere om boligstøtte og botilbud her
-
- At være informeret omkring behandlingsmuligheder, så du kan tage beslutninger i god tid
- At træffe beslutning om hvor du vil være, når dine plejebehov stiger, og hvor du ønsker at afslutte dit liv
- At tage forbehold for akutte situationer og have klare beskeder, hvordan du ønsker, at der skal handles, hvis disse opstår
- Det kan være en fordel, hvis du har gjort dig tanker om, hvilken behandling du ønsker at sige ja til (det man kalder behandlingsniveau). Det kan f.eks. være i forbindelse med lungebetændelse: Ønsker du indlæggelse? Ønsker du behandling på intensivafdeling?
- At have en samtale med din egen læge samt evt. hjemmeplejen/hjælpere og dine nærmeste, så alle er vidende om og har mulighed for at kunne respektere dine ønsker. Egen læge dokumenterer det i din journal, men det kan også være en god ide at have et dokument i hjemmet tilgængeligt for hjemmepleje/hjælpere, så der ikke opstår tvivl i fx akutte situationer.
Behandlingstestamente
Et behandlingstestamente kan være relevant at oprette uanset, hvor man er i livet. Behandlingstestamentet giver dig mulighed for at registrere dine ønsker til behandling, så lægerne og dine pårørende kender dine ønsker, hvis du på et tidspunkt ikke selv er i stand til at udtrykke dem.
Der findes ikke en måde, hvorpå man kan sikre sig mod, at der påbegyndes behandling, hvis der opstår akutte situationer udenfor hospitalet. Hvis der fx tilkaldes ambulance, så vil redderne ikke have adgang til behandlingstestamentet og de vil som udgangspunkt påbegynde behandling.
Hvis der ikke er registreret et behandlingstestamentet, vil lægerne som udgangspunkt gøre, hvad de kan for at redde liv. Hvis du allerede har oprettet det som hedder et livstestamente, kan du vælge at beholde det eller ændre det til et behandlingstestamente.
Læs mere: https://www.sundhed.dk/borger/min-side/mine-registreringer/livstestamente/
-
- At tage vare på børn og planlægge deres fremtid
- At have en åben samtale med dine nærmeste så de er vidende om og har mulighed for at kunne respektere dine ønsker.
-
- At træffe beslutninger omkring din bisættelse og hvordan du gerne vil blive respekteret
- At sørge for at have dine ønsker og præferencer nedskrevet, i tilfælde af du bliver ude af stand til at udtrykke dem
Min sidste vilje
Du kan udfylde Min sidste vilje. Her kan du skrive dine ønsker til begravelsen ned. Fx ønsker du bisættelse eller begravelse, har du særlige ønsker til tøj og gravsten mm.
Til den pårørende
Når ens nære dør, er der en lang række praktiske ting, som det forventes at den pårørende tager sig af. Her kan du læse om, hvem du skal kontakte efter dødsfaldet, og hvem det kan være relevant at orientere.
Dødsattest
Dødsattesten underskrives af en læge. Hvis din nære gået bort på hospital, plejehjem eller hospice, vil det være en læge herfra, der underskriver. Hvis dødsfaldet er sket hjemme, skal vagtlægen eller den afdødes egen læge kontaktes. Lægen laver derefter en dødsattest.
Kontakt til bedemand
Bedemænd har forskellige prisniveauer og tilbyder forskellige ydelser. Det kan ofte betale sig at undersøge markedet og priser før man vælger bedemand. Når du skal snakke med bedemanden, er det en god ide at have følgende dokumenter med: sygesikringsbevis, dåbsattest, vielsesattest, ægtefælles dåbsattest og evt. skilsmissepapirer.
Andre, som det kan være relevant at orientere om dødsfaldet
- Skat skal have oplyst dødsfaldet i forhold til forskudsregistrering.
- Udlejer, hvis der er en lejet bolig som skal opsiges
- Pensionsselskaber
- Forsikringsselskaber enten for at opsige eller få tilpasset forsikringerne
- Kommunen eller udbetaling Danmark for at sikrer at der ikke udbetales ydelser, som skal tilbagebetales.
- Opsige eventuelle abonnementer og medlemskaber fx avis, telefon, internet
- Kontakt kommunen for tilbagelevering af eventuelle hjælpemidler
- RehabiliteringsCenter for Muskelsvind og praktiserende fysioterapeut
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os for at få personlig rådgivning.
Du kan ringe til os på tlf. 89 48 22 22, sende en e-mail eller benytte vores kontaktformular
Telefonerne er åbne:
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10 – 14
Onsdag mellem 10 og 12