At ansøge og at klage over afgørelser
Her kan du læse om, hvordan du skriver en god ansøgning, hvis du fx har brug for hjælpemidler eller anden hjælp fra kommunen.
Du kan også læse om, hvordan du klager, hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse.
Ansøg kommunen, når du har brug for hjælp eller hjælpemidler
Kommunen kan hjælpe med mange forskellige ting som personlig hjælp eller hjælpemidler. Ofte skal du søge om hjælpen, men hvordan bygger du en god ansøgning op? Og hvad skal du tænke på, når du skriver den?
Du kan få hjælp ved kommunen
Sagsbehandlerne i kommunen er i mange tilfælde rigtig gode at samarbejde med ved en ansøgning. Det kan derfor være en god ide at kontakte en sagsbehandler, når du overvejer at ansøge.
Hvis du har svært ved at udfylde ansøgningsskemaer eller lignende, er kommunen er forpligtet til at tilbyde at hjælpe med at udfylde ansøgningen.
Digitale ansøgninger
Der er som regel ingen lovkrav om, hvordan en ansøgning skal se ud. Der kan dog være undtagelser fx skal du bruge en digital selvbetjeningsløsning, hvis du søger om et hjælpemiddel.
Ansøgninger om hjælpemidler skal indgives digitalt.
Mange kommuner har desuden digitale løsninger for mange forskellige typer af ansøgninger. De skal typisk indsendes via borger.dk. Fordelen med de digitale løsninger er, at de fortæller dig, hvilke oplysninger kommunen har brug for.
Kontakt din sagsbehandler, hvis du har svært ved at udfylde den digitale ansøgning. Kommunen er forpligtiget til at tilbyde hjælp med at udfylde ansøgningen, hvis du selv har svært ved at udfylde ansøgningsskemaer m.v..
Hvordan bygger du en ansøgning op?
- Skriv hvad du ansøger om
- Skriv begrundelsen for din ansøgning
- Brug kort og præcist sprog – Vær opmærksom på, at skrive i korte og forståelige sætninger. Jo nemmere det er for læseren at forstå dine pointer jo nemmere er det for læseren at træffe en korrekt afgørelse
- Brug gerne overskrifter. Især hvis din ansøgning er lang, så kan det hjælpe læseren til at holde overblikket.
- Medsend relevante dokumenter fx en konsulentrapport fra RCFM eller en døgnrytmebeskrivelse.
- Vær opmærksom på følelserne og hold den gode tone. Forsøg at have fokus på reelle behov og eksempler, og skriv ikke for meget om egne følelser.
Det er fx bedre at skrive: ”kræfterne i mine ben svigter. Jeg har jævnligt oplevet at falde på gaden og ved niveauforskelle. Jeg har derfor brug for et ganghjælpemiddel til at kunne komme selvstændigt rundt i byen” end at skrive ”jeg er angst for at brække et ben og har derfor brug for et ganghjælpemiddel”. - Afslut med at skrive, at du er til rådighed for flere spørgsmål. Det kan også være en god ide at fortælle, at du ønsker en kvittering, og at du gerne vil vide, hvor lang sagsbehandlingen er.
-
Hvis ansøgningen ikke er digital, kan du fx skrive den sådan her:
Overskrift: Ansøgning om …
Jeg ønsker at ansøge om …
Baggrunden for min ansøgning eller begrundelsen for min ansøgning er:
1…
2…
3…
Jeg ser frem til samarbejdet, og jeg stiller mig gerne til rådighed for uddybning af denne ansøgning. Jeg ønsker for en god ordens skyld en kvittering for modtagelse af denne ansøgning. Jeg ønsker desuden oplyst den aktuelle forventede sagsbehandlingstid.
Du kan se et eksempel her nedenfor:
Hvordan klager du over en afgørelse?
Hvis kommunen fx har afvist din ansøgning om et hjælpemiddel, eller bevilliget dig færre timer til personlig hjælp, end du mener at du har brug for, kan du klage over afgørelsen.
I videoen fortæller RCFM’s socialrådigiver om, hvordan du skriver en klage, og hvordan du sender den til kommunen.
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os for at få personlig rådgivning.
Du kan ringe til os på tlf. 89 48 22 22, sende en e-mail eller benytte vores kontaktformular
Telefonerne er åbne:
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10 – 14
Onsdag mellem 10 og 12